Bron: telegraaf.nl

Amsterdam – Nederland denkt digitaal voorop te lopen. De realiteit: een groot percentage mkb-ondernemers heeft nog altijd geen website, weet online marketeer Spotzer. En van de bedrijven die online zijn, is de helft niet in staat met klanten te communiceren om de omzet te vergroten.

„Bedrijven melden vaak alleen maar dat ze online aanwezig zijn. Op de site kun je er als klant bijna niets. Vooral het midden- en kleinbedrijf heeft nauwelijks tijd om voortdurend contact te onderhouden”, zegt marketingdirecteur Peter Urmson van het uitdijende Amsterdamse bedrijf. „Wij nemen dat van hun over. Er is voor ons nog zoveel groei mogelijk.” Spotzer Media verwacht dit huidige en volgend jaar met 300% in omvang te groeien.

Het bedrijf kent grote klanten als Telstra en Italiaonline, maar ook de gewone loodgietersbedrijven, tandarts en advocatenkantoren. Spotzer ondersteunt binnen vaste standaarden bijvoorbeeld met reclamecampagnes via Google Adwords, Facebook Business en Bing. Bedrijven kopen een abonnement en daarmee ’24/7-dienstverlening’, een stabiele inkomstenstroom voor Spotzer.

Het bedrijf heeft over de grens kantoren in Denver, Manila, Melbourne en Sofia. In Amsterdam werken 170 mensen die teksten in 26 talen naar de wens van de klanten bewerken. Wereldwijd zijn vierhonderd, vooral freelance, tekstschrijvers in dienst, zegt Urmson. Net als financieel directeur Teun van der Kamp zit de marketingdirecteur met eigen geld in het bedrijf. Sinds de start in 2006 claimt het 478.000 ondernemers te hebben geholpen, Spotzer onderhoudt nu vijfduizend websites.

De data die het bedrijf continu binnenhaalt, houdt het niet voor zichzelf. „We stellen ze heel praktisch vertaald, beschikbaar aan onze klanten. Wij weten welke kleuren, teksten en beelden geliefd zijn bij consumenten en geven op basis daarvan direct suggesties aan klanten.”

Wat praktische tips voor ondernemers? Urmson: „Heel basaal gaan denken. Veel winkels hebben mooie producten maar staan bijvoorbeeld niet op Google Maps. Ondernemers denken heel uniek te zijn, ze hebben al klanten en die zullen wel blijven komen. Maar online marketeers kunnen er voor zorgen dat in dezelfde straat een concurrent verschijnt die wel op Google Maps zit”, zegt Urmson. „Ik garandeer je uit ervaring: dan heb jij als bedrijf een probleem. Dat is zelfs ondernemers aan een toplocatie als de Dam in Amsterdam gebeurd. Daar zouden de klanten toch wel komen, maar ze gingen onderuit. Online kunnen reageren wordt cruciaal.”

Bedrijven die een Facebook-pagina hebben en zeggen dat dit voldoende is, is nog zo’n misser volgens Urmson. „Op veel sites kun je niet eens naar een telefoonnummer doorklikken of direct met personeel praten, mailen of chatten. Dat is killing. Consumenten vragen daarom. Bedrijven die voor service of bestellingen online vol communiceren zetten veel meer om.” Over Spotzers omzet meldt Urmson niet meer dan dat het om „tientallen miljoenen, maar nog geen honderd miljoen euro” gaat. „Daar gaan we wel snel naartoe.”

Lees het gehele artikel op: www.telegraaf.nl