Namens alle medewerkers van Main Capital Partners wensen wij u een gelukkig, gezond en ondernemend 2016 toe! Het jaar 2015 was voor Main Capital Partners een succesvol jaar met de lancering van Private equity fonds Main Capital IV en de eerste acquisities in de Duitse markt. Daarnaast hebben wij een record aantal transacties gerealiseerd, het team uitgebreid naar 16 collega’s en trokken onze events weer meer bezoekers en aandacht dan voorgaande jaren. Alle nieuwsberichten van het afgelopen jaar kunt u teruglezen in het nieuwe Knowledge Center op onze website (www.main.nl). De sectoren waarin wij actief zijn, te weten Software en Technologie, Media & Telecom (TMT), hebben zich de afgelopen jaren gekenmerkt door sterke (internationale) groei en consolidatie. Wij verwachten dat deze trend zich doorzet in 2016. Graag delen we met u de hoogtepunten in dit jaaroverzicht.

Voor 2016 verwachten wij een verdere groei van onze investeringen in zowel nieuwe private equity belangen in softwarebedrijven als nieuwe mezzanine leningen aan bedrijven in de TMT sector. Wij danken u voor de plezierige samenwerking in het afgelopen jaar en zien uit naar een opnieuw actief jaar in 2016! Lars van ’t Hoenderdaal                   Charly Zwemstra

Main Capital In 2015 hebben wij een nieuw fonds, Main Capital IV (€ 85M), gelanceerd gericht op succesvolle, groeiende en winstgevende softwarebedrijven in Nederland en Duitsland. Main Capital IV was overtekend. In totaal heeft Main Capital Partners ca. € 150M aan kapitaal onder beheer. In 2015 hebben wij de volgende ondernemingen toegevoegd aan onze portefeuille:

Portfolio MC

Main Capital verwierf meerderheidsbelangen in Roxit, een softwaregroep gericht op gemeentelijke overheden, Regionale Uitvoeringsdiensten en overige semi overheidsinstellingen, Ymor, een IT performance management software en services groep en b+m Informatik, een Duitse (Fintech)softwaregroep gericht op banken en verzekeraars. De focus van Main Capital is gericht op het verbeteren van de internationale positie van haar portfoliobedrijven, het uitbouwen van partnernetwerken en het realiseren van een groeiende mate van recurring revenues (en winstgevendheid). Onderdeel van de strategie is het uitbouwen van portfoliobedrijven door middel van gerichte add-on acquisities. Voor zowel Saas healthcare bedrijf Regas als Roxit zijn dit jaar onderstaande add-ons gefaciliteerd:

Addons MC

In 2015 heeft Main Capital succesvolle exits gerealiseerd van Zetacom (verkocht aan Gilde Healthcare) en VisionWaves (verkocht aan IFS) tegen aantrekkelijke rendementen voor onze funders!

Industry Events Voor het vierde jaar op rij hebben we de Main Software 50 georganiseerd. Met dit event zetten wij de softwaremarkt beter op de kaart. Het event, met René de Monchy (BNR Nieuwsradio) als host en Peter Jacobs (CIO ING Nederland) als keynote speaker, trok wederom meer bezoekers dan eerdere edities. De winnaars van 2015:

Main Software 50

Bekijk hier de video van het Main Software 50 Event. Naast de Main Software 50 hebben we ook het Main Insight Event georganiseerd. Dit jaar stond het event in het teken van Marketing automation strategieën voor softwarebedrijven. Tot slot werd hetMain CTO Event voor de tweede keer georganiseerd. Dit event is speciaal voor CTO’s van onze portefeuille ondernemingen en goede relaties en is gericht op trends en ontwikkelingen op het gebied van Technologieplatforms en software ontwikkeling. Gastspreker was Ronald Dähne, CTO van Exact.

Main Mezzanine Capital Na de lancering van onze mezzanine lijn in 2014 hebben wij dit jaar onze portefeuille, alsmede de fundersbasis uitgebreid. Inmiddels bestaat onze portefeuille uit 5 ondernemingen die allen actief zijn in de TMT sector. De verstrekte financieringen vormen een mooie mix van groeifinanciering, inkoop aandelen en management buy-outs (MBO). In 2015 hebben wij mezzanines verstrekt aan marketing & communicatie onderneming The Valley ter financiering van groei en aan ICT dienstverlener Lunatech ter financiering van een MBO.

Portfolio MMC

Main Corporate Finance Onze adviespraktijk heeft in 2015 diverse transacties succesvol afgerond, waaronder:

• 5 M&A transacties
  • 5 MBO’s
  • In totaal ruim € 40M bankfinanciering gearrangeerd bij de drie Nederlandse grootbanken (ABN, ING en Rabobank), in een mix van MBO-, acquisitie- en werkkapitaalfinanciering.

Een selectie van onze transacties:

Transacties MCF 1

Transacties MCF 2